De pandemie voegde tempo toe aan de invoering van verschillende technologieën. Videogesprekken, virtuele evenementen en online onderwijs zijn er maar enkele van. Aan die groeiende lijst kun je ook virtuele telefoonnummers toevoegen. Hoewel ze al een tijdje bestaan, zijn ze de laatste anderhalf jaar zeker populairder geworden.
Toen werken op afstand voor velen de norm werd, begonnen meer bedrijven - en particulieren - virtuele telefoonnummers te gebruiken. De voornaamste reden was om hun beroeps- en privéleven te scheiden door een tweede telefoonlijn voor het werk te krijgen.
Wat is een virtueel telefoonnummer?
Traditionele telefoonnummers zijn gebonden aan een fysiek toestel, zoals een vaste of een mobiele telefoon. In het geval van mobiele telefoons worden gesprekken en berichten geleid via een Subscriber Identity Module (SIM) kaart die in het toestel is geplaatst. Een virtueel telefoonnummer is anders omdat het niet aan een fysiek toestel gebonden is.
Dit betekent dat een virtueel 050 netnummer niet beperkt is door een vaste locatie. Je kunt het gebruiken om gesprekken te ontvangen en te voeren op telefoons en andere toestellen. De gebruiker kan het ook zelf configureren. Je kunt dus zelf bepalen welke toestellen oproepen kunnen ontvangen en wanneer. Dit is een van de redenen waarom een virtueel telefoonnummer voordelig is voor je bedrijf.
6 belangrijkste voordelen van een virtueel telefoonnummer voor kleine bedrijven
1. Geen aparte telefoon nodig
Dit is een van de grootste voordelen van een virtueel telefoonnummer. Je hoeft geen extra smartphone te kopen of een nieuwe SIM aan te schaffen. Je krijgt in een paar minuten een nieuw virtueel telefoonnummer dat je kunt gebruiken vanaf je smartphone, laptop of andere toestellen.
Dit bespaart je zowel geld als het gedoe om nog een telefoon bij je te dragen.
2. Neem oproepen van overal aan
Omdat je niet gebonden bent aan een fysiek toestel, kun je oproepen aannemen van overal ter wereld. Je kunt bijvoorbeeld een virtueel telefoonnummer krijgen als je gratis nummer voor klantenzorg. Je klanten of cliënten zullen je nu van overal kunnen bellen, zonder te beseffen dat ze een virtueel telefoonnummer bellen.
Dit is een effectieve manier om de efficiëntie van je team op te voeren als ze op afstand werken.
3. Flexibiliteit in het sturen van gesprekken
Je kunt inkomende gesprekken ook naar bepaalde personen of teams leiden via Direct Inward Dialling (DID). Stel dat je een auto service en reparatie centrum runt. Je kunt alle inkomende oproepen over reparatie en onderhoud naar een bepaalde persoon sturen.
Dit is een van de meest praktische manieren om de tevredenheid van klanten en cliënten te vergroten. Telkens als iemand je bedrijf moet bereiken, zal hij nu een antwoord kunnen krijgen.
4. Volg je marketing
Je kunt verschillende telefoonnummers in verschillende advertenties gebruiken om te weten welke advertentie op welk platform beter werkt. Afhankelijk van welke advertentie efficiënter presteert, kun je daarin investeren.
5. Geen gemiste oproepen
Nu heb je altijd iemand om je werktelefoon te beantwoorden. Een virtueel nummer kan zo ingesteld worden dat als een klant belt, het op alle bedrijfstelefoons tegelijk kan overgaan, zodat meerdere medewerkers de kans krijgen het gesprek aan te nemen.
Dus, als je met iets anders bezig bent, maak je geen zorgen. Iemand anders zal het wel afhandelen. Geen gemiste oproepen meer en geen gemiste kansen.
6. Krijg functies met toegevoegde waarde
Met een tweede lijn telefoon app krijg je ook extra functies die je productiviteit verhogen en een evenwicht tussen werk en privé bieden. Een virtueel telefoonnummer via een tweede lijn app kan je toelaten om:
- Voicemail instellen voor je tweede telefoonlijn voor je werk. Als klanten of cliënten je bellen, kunnen ze professioneel te woord worden gestaan en naar het betrokken teamlid worden doorverbonden.
- Maak lijsten van verschillende soorten klanten en stuur groepsberichten naar ze.
- Importeer gemakkelijk je bestaande klantenbestand.
- Scheid professionele en persoonlijke contacten.
- Vraag klanten om een online beoordeling achter te laten.
In het kort
NZodra je een virtueel telefoonnummer begint te gebruiken, zul je echt de efficiëntie ervan voor je bedrijf gaan merken. Het biedt belangrijke professionele voordelen tegen een heel redelijke prijs. Dat is de reden waarom een 050 nummer aanvragen voor steeds meer bedrijven logica maakt. Belangrijker is dat je er je werk en privéleven mee kunt scheiden en ervoor kunt zorgen dat het een het ander niet in de weg staat.